OM FÖRENINGEN

Föreningen Brf Backsötan

är en bostadsrättsförening i Järvastaden, Solna kommun med 94 lägenheter. Då husen blev inflyttningsklara år 2015 föreligger för närvarande inga renoveringsbehov. Innergården delas med grannföreningen Brf Stensötan. Föreningen kan erbjuda garageplatser med omgående tillträde i källargarage. Cyklar kan ställas i garaget eller på innergården.
Till varje lägenhet hör antingen ett vinds- eller källarförråd. I varje trappuppgång finns också separata barnvagnsförråd.

Fastigheten
Antal lägenheter:

94 st på adresserna Dammtorps Allé 17, 19 samt Våtmarksvägen 60, 62
Äger marken: Ja

Gemensamma utrymnmen:

Innergård och garage delas med grannföreningen Stensötan.

Parkeringsplatser

Ute: 5 st, 450 kr/mån (för närvarande kö)
Garageplatser: 65 st, 1 000 kr (lediga platser)
Garageplatser med laddbox: 9 st, 1 500 kr inkl. el (lediga platser)
MC-platser: 5 st, 350 kr (lediga platser)
Cykelplatser: Möjlighet finns att ställa cyklar i cykelställ på innergården eller i garaget

Digitaltjänster och Passage system

Ekonomi
Ekonomisk förvaltning

SBC, Sveriges Bostadsrättscentrum, Kundtjänst 0771-722 722, Öppet vardagar 07:00-21:00.

Månadsavgift:

I månadsavgiften ingår kallvatten och uppvärmning. Ett obligatoriskt tillägg om f.n. 150 kr/mån för TV, Internet och telefoni från Tele 2 enligt gruppavtal samt varmvatten enligt schablon tillkommer. (Ytterligare information om gruppavtalet från Tele 2 finns i dokument längre ned på sidan.) Om föreningen planerar avgiftshöjningar kommer vi nämna det på en eller fler av följande sätt. årsredovisningen, Hemsidan nyheter eller Wallpads. Elavtal tecknar ni själva som är utanför månadsavgiften.

Lägenhetsförteckning

Lägenhetsförteckning kan fås via SBC. I kontakten med SBC behövs följande info: bostadsrättsföreningens namn, lägenhetsnummer, bostadsrättens adress, fullständigt namn och personnummer på samtliga lägenhetsinnehavare, boyta och
bostadstyp (antal rum och kök)

Säkerhet
Passage system, Access & Porttelefon: 

Porttelefonen är kopplad till ett telefonnummer du har uppgett till föreningen. När någon ringer på porttelefonen får du ett samtal och kan prata via porttelefonen samt låsa upp porten. För att låsa upp porten trycker du på "5" på telefonen. Portkoden fungerar vardagar 14:00-21:00 och helger 8:00-21:00

Brickor / Telefon Access:

Ni som skriven medlem ansvarar för era brickor eller telefoner med Access till Passagesystemet.
Om en bricka eller telefon med access skulle tappas bort eller gå sönder är det ert ansvar att anmäla detta till styrelsen så den kan tas bort ur systemet.
Ni har skyldighet att se till säkerheten för alla som bor här, Och om en blipp eller telefon med access är på vift så måste den tas bort ur systemet. I dessa fall kontakta Styrelsen här

Kameror och GPR info finner ni här

Info för Nyinflyttade / Mäklare

  • Elavtal Tecknas av er själva.
  • Medlem tecknar själv bostadsrättstillägg via sin hemförsäkring.
  • Nytt medlemskap skickas in till vår ekonomiska förvaltare SBC
  • I månadsavgiften ingår kallvatten och uppvärmning. Ett obligatoriskt tillägg om f.n. 87 kr/mån för TV, Internet och telefoni från Tele2 enligt grupp avtal samt varmvatten enligt schablon tillkommer.
  • Om föreningen planerar avgiftshöjningar kommer vi nämna det på en eller fler av följande sätt. årsredovisningen, Hemsidan nyheter eller Wallpads vid ingångarna.
  • Läsa igenom Bopärmen som finns på Hemsidan under menyn "Boinfo"

  • Överlämning av lägenhetens nycklar och blippar ligger ansvaret hos säljare av lägenheten att kontakta styrelsen så att Passagesystemet uppdateras med namn. Och då lämna över access till nya ägaren så ni överför ert ansvar till nya ägaren mot fastigheten och lägenheten. När styrelsen fått informationen kommer gamla ägaren tas bort helt ur systemet och nya tar över dennas plats.
  • Om ni inte gör detta kommer ansvaret ligga kvar på er ifall någon får access till föreningen som inte ska ha det. Kontakta Styrelsen här
  • Vid fler frågor så leta vidare på hemsidan under andra menyer

  • Avgiftsjusteringar kan komma att ske beroende på förändringar i den globala och nationella ekonomin. Föreningen följer noggrant utvecklingen och fattar beslut baserade på aktuella förutsättningar och behov. Vårt främsta mål är att upprätthålla en stabil och hållbar ekonomi för föreningen, och alla beslut kring avgifter tas alltid med medlemmarnas bästa i åtanke. 

  • Vi kan för närvarande inte ge något exakt svar på när en eventuell justering kan ske, men vi vill poängtera att det kan bli aktuellt om vi anser att det är nödvändigt för att möta föreningens behov och säkerställa dess långsiktiga ekonomi.

Årsredovisningar

Tele 2

Stadgar